همايش منطقه اي تحول بنيادين در آموزش و پرورش
مقام معظم رهبری :
تحقیق کلید رشد ملت هاست.
به منظور تبیین و تشریح موضوع تحول در آموزش و پرورش، با نگاه به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حرکت بنیادین و تحول آفرین « همایش منطقه ای تحول بنیادین » توسط سازمان آموزش و پرورش استان مازندران در تاریخ 24 تیرماه برگزار خواهد شد.
لذا از تمامي انديشمندان و صاحبنظران فرهنگی دعوت مي شود تا با ارائه نظرات و ارسال طرح و مقالات علمي در جهت اجرايي نمودن منويات رهبري عزيز پيرامون آموزش و پرورش كشور در اين همايش علمي که اهداف، نکات قابل توجه، موضوعات و محورهای آن به پیوست آمده، شركت نمايند.
اهداف همايش :
الف : تبيين و تشريح موضوع تحول، مؤلفه ها و شاخص هاي آن
ب : ترويج و اشاعه فرهنگ و روحيه تحول خواهي در آموزش و پرورش
ج : شناسايي فرصت ها- تهديدها در ايجاد تحول
د : شناسايي و بهره مندي از نظرات نخبگان منطقه
نكات قابل توجه :
1- مقالات به صورت تايپ شده در محيطWORD همراه با CD ارسال گردد و بيشتر از 25 صفحه نباشد. 2- مقالات بر اساس روش تحقيق علمي نگارش شود و داراي چكيده – كليد واژه – مقدمه- متن- نتيجه گيري و پيشنهاد و منابع باشد. 3- مسئولان برگزاري اجازه ويراستاري و تلخيص مقالات را براي چاپ در كتاب مجموعه مقالات خواهند داشت. 4- مقالات ارسالي نبايد در سمينارهاي ديگري ارائه شده باشد. 5- مقالات ارسالي مسترد نخواهد شد.
موضوعات و محورهاي همايش :
1- كليات و مباني نظري تحول در آموزش و پرورش
الف : ضرورت ها و اهداف تحول در آموزش و پرورش
ب : موانع و چالش هاي تحول در آموزش و پرورش
ج : تبيين نظريه هاي تحول متناسب با نيازهاي آموزش و پرورش كشور
د : فرصت ها و تهديدها، قوت ها و ضعف هاي تحول در آموزش و پرورش
ح : تبيين مباني نظري تحول مبتني بر آموزه هاي اسلامي در تحول
2- تحول در فلسفه و اهداف آموزش و پرورش
الف : تبيين سند فلسفه تعليم و تربيت و نقش آن در تحول بنيادين
ب : مدرسه زندگي و تحول بنيادين
ج : اهداف قابل دسترسي در تربيت دانش آموز با هويت ايراني و اسلامي
3- مهندسي مجدد يا تحول ساختاري نظام آموزش و پرورش
الف : چگونگي كوچك سازي ساختار متناسب با مأموريت هاي آموزش و پرورش كشور
ب : طراحي مهندسي تحول و ارائه الگوهاي مفهومي
ج : طراحي در خصوصي سازي در آموزش و پرورش
د : رابطه نهادهاي آموزش و پرورش با ساير نهادهاي دولتي و خصوصي
ح : الگوي ساختاري پيشنهادي براي دوره هاي مختلف تحصيلي
و : نقد و بررسي ساختار موجود آموزش و پرورش
4- تحول در منابع و محتواي آموزشي
الف : تحول بنيادين در منابع و محتواي آموزشي
ب : استفاده از فناوري هاي نوين در بهبود كيفيت آموزش و پرورش
ج : نقش و جايگاه آموزش و پرورش پژوهش محور در منابع و محتواي درسي
د : تمركز يا عدم تمركز در تأليف كتب درسي(استاني شدن تأليف كتب درسي)
ح : راه هاي تقويت جايگاه علوم انساني در منابع آموزشي
5- تحول در روش ها
الف : استفاده از رويكردهاي نوين در شيوه هاي ياددهي و يادگيري
ب : راه هاي جلب و مشاركت در مديريت آموزش و پرورش
ج : جايگاه مدرسه مجازي در آموزش و پرورش ايران
د : راه هاي تحقق عدالت آموزشي در تعليم و تربيت و توزيع امكانات
ح : راه هاي تقويت روحيه شجاعت و اقدام توأم با بصيرت در ايجاد تحول و نوآوري
6- تحول در منابع مالي و انساني
الف : تحول در جذب و ارتقاي نيروي انساني در آموزش و پرورش
ب : راه هاي نگهداشت معلمان داراي تحصيلات تكميلي و ارتقاي تحصيلي معلمان در آموزش و پرورش
ج : صيانت و حفظ منزلت فردي و اجتماعي شخصيت معلم
د : نقش آموزش و پرورش در ترويج فرهنگ الگوي مصرف و اصلاح آن
و : سهم آموزش و پرورش از بودجه توليد ناخالص ملي و مقايسه آن با ساير كشورهاي دنيا
*مهلت ارسال: 15/4/1388 *زمان برگزاري همايش:24/4/1388
* نشاني دبيرخانه همايش : ساري- ميدان امام- بلوار دانشگاه روبروي سازمان نو سازي مدارس - مركز تحقيقات آموزش و پرورش استان مازندران - تلفن : 5 - 2277073 - 0151
Web Log : http: // tahavolmazand. blogfa. com/
www.mazand.medu.ir