همايش منطقه اي تحول بنيادين در آموزش و پرورش

مقام معظم رهبری :

تحقیق کلید رشد ملت هاست.

به منظور تبیین و تشریح موضوع تحول در آموزش و پرورش، با نگاه به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حرکت بنیادین و تحول آفرین « همایش منطقه ای تحول بنیادین » توسط سازمان آموزش و پرورش استان مازندران در تاریخ 24 تیرماه برگزار خواهد شد.

   لذا از تمامي انديشمندان و صاحبنظران فرهنگی دعوت مي شود تا با ارائه نظرات و ارسال طرح و مقالات علمي در جهت اجرايي نمودن منويات رهبري عزيز پيرامون آموزش و پرورش كشور در اين همايش علمي که اهداف، نکات قابل توجه، موضوعات و محورهای آن به پیوست آمده، شركت نمايند. 

اهداف همايش :

الف : تبيين و تشريح موضوع تحول، مؤلفه ها و شاخص هاي آن

ب : ترويج و اشاعه فرهنگ و روحيه تحول خواهي در آموزش و پرورش

ج : شناسايي فرصت ها- تهديدها در ايجاد تحول

د : شناسايي و بهره مندي از نظرات نخبگان منطقه

نكات قابل توجه :

1- مقالات به صورت تايپ شده در محيطWORD   همراه با CD ارسال گردد و بيشتر از 25 صفحه نباشد. 2- مقالات بر اساس روش تحقيق علمي نگارش شود و داراي چكيده – كليد واژه – مقدمه- متن- نتيجه گيري و پيشنهاد و منابع باشد. 3- مسئولان برگزاري اجازه ويراستاري و تلخيص مقالات را براي چاپ در كتاب مجموعه مقالات خواهند داشت. 4- مقالات ارسالي نبايد در سمينارهاي ديگري ارائه شده باشد. 5- مقالات ارسالي مسترد نخواهد شد.

موضوعات و محورهاي همايش :

1- كليات و مباني نظري تحول در آموزش و پرورش

الف : ضرورت ها و اهداف تحول در آموزش و پرورش

ب : موانع و چالش هاي تحول در آموزش و پرورش

ج : تبيين نظريه هاي تحول متناسب با نيازهاي آموزش و پرورش كشور

د : فرصت ها و تهديدها، قوت ها و ضعف هاي تحول در آموزش و پرورش

ح : تبيين مباني نظري تحول مبتني بر آموزه هاي اسلامي در تحول 

2- تحول در فلسفه و اهداف آموزش و پرورش

الف : تبيين سند فلسفه تعليم و تربيت و نقش آن در تحول بنيادين

ب : مدرسه زندگي و تحول بنيادين

ج : اهداف قابل دسترسي در تربيت دانش آموز با هويت ايراني و اسلامي     

3- مهندسي مجدد يا تحول ساختاري نظام آموزش و پرورش

الف : چگونگي كوچك سازي ساختار متناسب با مأموريت هاي آموزش و پرورش كشور

ب : طراحي مهندسي تحول و ارائه الگوهاي مفهومي

ج : طراحي در خصوصي سازي در آموزش و پرورش

د : رابطه نهادهاي آموزش و پرورش با ساير نهادهاي دولتي و خصوصي

ح : الگوي ساختاري پيشنهادي براي دوره هاي مختلف تحصيلي

و : نقد و بررسي ساختار موجود آموزش و پرورش

4- تحول در منابع و محتواي آموزشي

الف : تحول بنيادين در منابع و محتواي آموزشي

ب : استفاده از فناوري هاي نوين در بهبود كيفيت آموزش و پرورش

ج : نقش و جايگاه آموزش و پرورش پژوهش محور در منابع و محتواي درسي

د : تمركز يا عدم تمركز در تأليف كتب درسي(استاني شدن تأليف كتب درسي)

ح : راه هاي تقويت جايگاه علوم انساني در منابع آموزشي

5- تحول در روش ها

الف : استفاده از رويكردهاي نوين در شيوه هاي ياددهي و يادگيري

ب : راه هاي جلب و مشاركت در مديريت آموزش و پرورش

ج : جايگاه مدرسه مجازي در آموزش و پرورش ايران

د : راه هاي تحقق عدالت آموزشي در تعليم و تربيت و توزيع امكانات

ح : راه هاي تقويت روحيه شجاعت و اقدام توأم با بصيرت در ايجاد تحول و نوآوري

6- تحول در منابع مالي و انساني

الف : تحول در جذب و ارتقاي نيروي انساني در آموزش و پرورش

ب : راه هاي نگهداشت معلمان داراي تحصيلات تكميلي و ارتقاي تحصيلي معلمان در آموزش و پرورش

ج : صيانت و حفظ منزلت فردي و اجتماعي شخصيت معلم

د : نقش آموزش و پرورش در ترويج فرهنگ الگوي مصرف و اصلاح آن

و : سهم آموزش و پرورش از بودجه توليد ناخالص ملي و مقايسه آن با ساير كشورهاي دنيا

 

*مهلت ارسال: 15/4/1388    *زمان برگزاري همايش:24/4/1388

* نشاني دبيرخانه همايش : ساري- ميدان امام- بلوار دانشگاه روبروي سازمان نو سازي مدارس - مركز تحقيقات آموزش و پرورش استان مازندران - تلفن : 5 - 2277073 - 0151

Web Log : http: // tahavolmazand. blogfa. com/

www.mazand.medu.ir

تحليل داستان كبودي زدن قزويني

چكيده:

مثنوي به تمام معنا آبشار كلمات است.

اين دو بيت معروف مولانا روشن‌ترين مفهومي است كه به عنوان كيفيت فناي بنده در ذات حق تلقي شده:

هستيت در هست آن هستي نواز *** همچو حس در كيميا اندر گداز

در من و ما سخت كردستي دو دست *** هست اين جمله خرابي از دو هست

تو اي فرزند آدم با خودپرستي به دستاويز بي‌بنيان ما و مني و من و ما چنگ زده‌اي اگر خواهي به هستي رسي در هستي مطلق كه هستي ساز است و هستي نوار است چنگ زن. آن اصحاب كهف را به ياد آوريد كه چگونه آفتاب براي پنهان داشتن آنها موقع طلوع و غروب، وضع هميشگي خود را تغيير مي‌داد. آيا اين تغيير دادن نمي‌تواند اثبات كند كه انسانهايي كه در اين دنيا نفس اماره را به زير پاي نهند مي‌توانند پا روي تمام قوانين طبيعت بگذارند.

كليد واژه‌ها:  كبودي زدن، كهف، هستي، شير

مقدمه:

  بر ما رقم خطاپرستي همه هست *** بدنامي عشق و شور و مستي همه هست

اي دوست چو از زمانه مقصود تويي *** جاي گله نيست چون تو هستي همه هست

مثنوي حقيقت احوال مولوي است خودش به تمامي داستاني است  از تبتّل تا مقامات فتار داستاني است كه ناتمامي آن حسن ختام آن است پايان اين داستان ناتمامي دفتر ششم نيست تفسير مرگ مولوي است. مردي كه اين همه از قيل و قال اهل مدرسه ملول است و بر كاستي‌هاي آن خرده مي‌گيرد. بايد به ناگاه آن همه را در فناي صوفيانه رها كند و با اين همه حرف‌هايي را كه تاكنون زده است اثبات كند. (غلامي، 1378 ؛ 2) مولوي در نظم مثنوي از قصص و حكايات آثار پيش از خود بهره برده است، وي قصص را بازآفريني كرده است و هر يك را محمل انديشه‌هاي ناب خود قرار داده است. شعر مولانا هفت بندجان را مي‌لرزاند، خواننده را از خودش مي‌ربايد و هزار هزار دريچه به رويش مي‌گشايد و به تعبير خودش از حد جهان مي‌رهاند:

هين سخن تازه بگو تا دو جان تازه شود *** وارهد از حد جهان بي حد و اندازه شود

مولانا ما را خوب شناخته است او را خوب‌تر بشناسيم و بشناسانيم شايد هيچ كس به رسايي و درستي شيخ بهايي مولانا و مثنوي‌اش را توصيف نكرده باشد كه:

من نمي‌گويم آن عالي جناب *** هست پيغمبر ولي دارد كتاب

مثنوي معنوي مولوي *** هست قرآن در زبان پهلوي

جايـگاه داستـان

   داستان كبودي زدن قزويني در دفتر اول بيان شده است و كل داستان در 32 بيت از بيت 2981 شروع و تا 3012 خاتمه مي‌يابد. درباره مآخذ اين داستان استاد فروزانفر در كتاب شرح مثنوي شريف نوشته‌اند كه مأخذ اين داستان مشخص نيست.

كبـودي زدن

عبارت است از خالكوبي يا كوبيدن خال بر روي و اندام‌ها مخصوصاً كوبيدن شكل جانوران مهيب همچون شير، فيل، مار و .... كه رسم پهلوانان قديم بوده (زرين كوب، 1373، 217)

نقـد و بـررسـي

   تعدادي از قصه‌هاي مثنوي، متضمن لطايف انتقادي است درباره عادات و رسوم خلق، قصه كبودي زدن قزويني، نازك طبعي و كم‌ظرفي اهل دعوي را مورد انتقاد قرار مي‌دهد كه ادعاي مردي دارند اما پاي مردي ندارند. (زرين كوب، 1373، 333)

   داستان بر محور طنزي زيبا با نكته تربيتي نيكو مي‌گردد و گوياي اين موضوع است كه بعضي از مردم در برابر مشكلات شانه خالي مي‌كنند و با بروز كوچك‌ترين مانعي هدف‌هاي خود را به يكسو مي‌نهند و مي‌خواهند بدون هيچ رنجي و آسوده به مقصود برسند. (وزين پور، 1365، 235)

   مولانا در اين داستان در پنج بيت، داستان اصحاب كهف را بيان كرده همانها كه از هستي و علايق اين جهاني آسوده شدند و دل خود را از نور عشق و معرفت الهي روشن كردند. انسانهايي كه براي پيوستن به حق نفس اماره زير پاي نهادند توانستن پاي روي تمام قوانين طبيعت بگذارند و شايسته‌ي سجده‌ي چرخ و ماه و خورشيد شوند آنچنانكه آفتاب براي پنهان نگه داشتن آنها موقع طلوع و غروب وضع هميشگي خود را تغيير مي‌داد:

كان گروهي كه رهيدند از وجود *** چرخ و ماه و مهر آردشان سجود

هر كه مرد اندر تن او نفس گبر *** مرو را فرمان برد خورشيد و ابر

چون دلش آموخت شمع افروختن *** آفتاب او را نيارد سوختن

گفت حق در آفتاب منتجم *** ذكر تزاور كذي عن كهفِهِم

خار جمله لطف چون گل مي‌شود *** پيش جزوي كو سوي كل مي‌رود

(دفتر اول 307-303)

   مولانا همچنين مي‌خواهد بگويد كسي كه ادعاي پهلواني كرده و مي‌خواهد آن را با خالكوبي نقش شير به اثبات برساند ناگزير بايد در برابر درد و رنج تسليم باشد و به پير كه در اينجا دلاك است اعتماد تام كند. همچنانكه در گلستان سعدي آمده:

پادشاهي پسر به مكتب داد *** لوح سيمينش بر كنار نهاد

بر سر لوح او نوشته به زر *** جور استاد به ز مهر پدر

   البته منظور سعدي رد محبت پدرانه نيست مي‌خواهد بگويد يكي از محبت‌هاي پدرانه سپردن فرزند به استاد است صيقل دادن وجود شاگرد تسليم شدن و اعتماد به استاد (رعايايي، 1387، 59) در اين داستان دو نكته اساسي به نظر مي‌رسد: رياضت و تحمل شدائد براي تزكيه نفس كه مي‌توان با رياضت و تهذيب نفس سرور جهان شد و متصرف در كائنات، و اينكه به ياري و مدد انسان كامل يا پير مي‌توان از شر نفس اماره رست.

نكاتي درباره رياضت و مفهوم آن :

رياضت :

«رياضت در اصطلاح اهل ا... عبارت است از تربيت نفس و تهذيب آن از زنگار شهوات مزاحم و اميال عنان گسيخته حيواني چنانكه خواجه ابوسعيد گفته است كه طاغوت هر كس نفس اوست تا كسي به نفس خود كافر نشود به خدا مؤمن نشود. لفظ رياضت كمتر از بيست مورد در مثنوي آمده اما مفهوم رياضت در مثنوي فراوان ذكر شده است، بي‌آنكه با عنوان رياضت از آن ياد شود» (زماني، 1386، 511)

اثرات رياضت

1- مي‌توان با رياضت به تهذيب نفس رسيد، در نتيجه در تكوين تصرف كرد و سرور جهان شد:

اي برادر صبر كن بر درد نيش *** تا رهي از نيش نفس گبر خويش

كان گروهي كه رهيدند از وجود *** چرخ مهر و ماهشان آرد سجود

هر كه مرد اندر تن او نفس گبر *** مرد را فرمان برد خورشيد و ابر

چون دلش آموخت شمع افروختن *** آفتاب او را نيارد سوختن

(دفتر اول 305-302)

2- رياضت باعث مهار نفس مي‌شود:

كي شود باريك هستي جمل *** جز به مقراض رياضات و عمل

(دفتر اول 306)

3- رياضت موجب صفاي باطن مي‌شود:

همچو آهن، زآهني بي‌رنگ شو *** در رياضت آينه بي‌زنگ شو

(دفتر اول 345)

4- رياضت باعث شكوفايي روح و بسط شخصيت مي‌شود:

آدمي را پوست نامد بوغ دان *** از رطوبت‌ها شده زشت و گران

تلخ و تيز و مالش بسيار ده *** تا شود پاك و لطيف و بافره

(دفتر چهارم 105-104)

5- رياضت موجب حيات معنوي جاوداني روح مي‌شود:

مردي تن در رياضت زندگي است *** رنج اين تن روح را پايندگي است

(دفتر سوم 3365)

6- رياضت، به روح، آرامش مي‌دهد

روح خواهي جبه بشكاف اي پسر *** تا از آن صفوت برآري زود سر

(زماني، 1386؛ 15-12)

نـتـيـجـه

رشد يافتن و اوج گرفتن و تعالي يافتن با درد همراه است و تحمل درد و رنج جزء لاينفكي از رسيدن به مقصود است. آنكس كه طالب نيل به كمال است نبايد از درد نيش بنالد تا پير مرشد موفق شود او را از سلطه نفس رهايي بخشد:

چون گزيدي پير نازكم دل مباش *** سست و ريزنده چو آب و گل مباش

گر به هر زخمي تو پر كينه شوي *** پس كجا بي‌صيقل آيينه شوي؟

(دفتر اول 80-2979)

هر كس به اندازه رنجي كه مي‌كشد به كمالات والا دست مي‌يابد، و اينكه انسان بايد مس وجودش را در كوره كيمياگر حقيقت بگذارد و من و مايي را فرو گذارد چرا كه همه خرابي‌ها از اين دو است.

وقتي كه اصحاب كهف از موجوديت حيواني خود رهايي يافتند چرخ با اين عظمت با خورشيد فروزانش به آنان سجده كرد.

منابـع و مآخـذ

1- استعلامي، محمد، 1363، مثنوي معنوي، تهران، زوار

2- اسلامي ندوشن، محمدعلي، 1377، باغ سبز عشق، تهران، يزدان

3- اقتداري، احمد، 1367، بشنو از ني، تهران، دنياي كتاب

4- جعفري، محمدتقي، 1362، تفسير، نقد و تحليل مثنوي، تهران، اسلامي

5- خسرواني، زهره، 1380، از بود تا نمود، تهران،‌نگاه سبز

6- خيريه، بهروز، 1384، نقش حيوانات در داستان مثنوي، تهران، فرهنگ مكتوب

7- زرين كوب، عبدالحسين، 1373، سرني، تهران، علمي

8- زرين كوب، عبدالحسين، 1373، بهر در كوزه، تهران، علمي

9- زرين كوب، عبدالحسين، 1382، نردبان شكسته، تهران، سخن

10- زماني، كريم، 1386، ميناگر عشق، تهران،‌ ني

11- زماني، كريم، 1386، شرح جامع مثنوي، تهران، اطلاعات

12- فروزانفر، بديع‌الزمان،    13، شرح مثنوي شريف، تهران، زوار

13- مصفا، محمدجعفر، 1386، با پير بلخ، تهران، پرشيان

14- وزين‌پور، نادر، 1365، آفتاب معنوي، تهران، اميركبير

15- همايي، جلال‌الدين، 1362، مولوي نامه، تهران، آگاه

16- رعايايي، مجيد

17- غلامي مجاهد

***********************

گرد آورنده : فريبا احمدي قاسم‌خيلي

دبیر ادبیات فارسی دبیرستان شهید عباس نژاد

دانشجوي كارشناسي ارشد، زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد قائم‌شهر

فراخوان اولويت هاي  پژوهشي سازمان آموزش و پرورش مازندران سال 1388

« به نام حق که اصل معرفت است »

سازمان آموزش و پرورش مازندران به منظور تعميق و توسعه فرهنگ پ‍‍‍ژوهش، بهره گيري از طرح هاي تحقيقاتي در نظام برنامه ريزي آموزش و پرورش سال 88 به شرح ذيل اعلام مي دارد : 

1- ارزيابي عملكرد شوراهاي آموزش و پرورش استان مازندران

2- بررسي وضعيت تجهيزات رايانه­اي و امكاناتIT,ICT  در مدارس دوره متوسطه مازندران

3- بررسي ميزان بهره برداري از شبكه رشد در مدارس دوره متوسطه مازندران

4- بررسي ارتقاء روش هاي پوشش تحصيلي در دوره راهنمايي استان مازندران

5- روش­هاي روزآمدكردن دانش و مهارت­هاي IT,ICT كاركنان آموزش و پرورش مازندران

6- استانداردسازي مهارت­هاي حرفه­اي معلمان با استفاده از تجارب بين المللي و شرايط بومي مازندران

7- عوامل مؤثر بر عدم كارايي مدارس در تأمين نيازهاي آموزشي دانش آموزان دوره هاي مختلف تحصيلي دراستان مازندران

8- بررسي وضعيت آموزشي دانش آموزان مرزي(ديرآموز) دوره ابتدايي استان مازندران

9- بررسي وضعيت آموزش مهارت هاي زندگي در پايه چهارم و پنجم دوره ابتدايي استان مازندران

10- روش هاي توسعه آموزش هاي فني و مهارتي مجازي در آموزش و پرورش مازندران

11- بررسي وضعيت آموزشي، تربيتي، بهداشتي نيروي انساني، در مدارس شبانه روزي مازندران

12- بررسي ميزان تأثيرگذاري نيروهاي خدمات آموزشي در روند آموزش و پرورش مازندران

13- بررسي موانع وروش­هاي توليد،توزيع محصولات در هنرستان­هاي فني وحرفه اي وكاردانش استان مازندران

ويژگي هاي محقق

1- داشتن حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي ارشد 2- تناسب رشته تحصيلي محقق با عنوان طرح تحقيق 3- ذكر نام و نام خانوادگي ، رشته تحصيلي ، نشاني ، شماره تلفن .

ملاحظات تنظيم پيشنهاد پژوهشي : 

1- به منظور اطلاع از نظر حوزه سفارش دهنده هر يك از اولويت هاي پژوهشي و انتخاب عنوان و تبيين مسأله، كاربرگ هاي تكميل شده را از دبيرخانه شوراي تحقيقات دريافت نماييد. 2- عنوان طرح برگرفته از اولويت پژوهشي باشد. 3- پيشنهاد براساس فرم ارزيابي طرح ها تدوين، تايپ و در سه نسخه تكثير و ارائه شود. 4- حداكثر مهلت ارسال پيشنهادهاي تحقيقاتي30/4/1388به نشانی دبیرخانه در استان مازندران خواهد بود و به طرح هايي كه فاقد هر يك از موارد فوق بوده و در خارج از مهلت مقرر ارسال گردند پاسخي داده نمي شود و ضمنا هيچ يك از طرح هاي ارائه شده مسترد نخواهند شد. 5- طرح هايي كه نمره ارزيابي 75 و بالاتر را كسب نمايند قابليت انعقاد قرارداد خواهند يافت اما طرح هايي كه نمره ارزيابي كمتر از 60 را كسب نمايند رد مي شوند. همچنین طرح هايي كه نمره ارزيابي بين 60 تا كمتر از 75 را كسب نمايند زير نظر يكي از اعضاي محترم كميته تخصصي حداكثر تا يك ماه از اعلام نتيجه بررسي، ملزم به انجام اصلاحات و دريافت تأييديه از عضو تعيين شده كميته تخصصي مي باشند و در صورت تأييد و گزارش انجام اصلاحات در جلسه كميته تخصصي قابليت انعقاد قرارداد پژوهشي خواهند يافت. 6- تدوين پيشنهاد پژوهشي می بایست شامل: 1- عنوان 2- مقدمه 3- بيان مسئله 4- اهميت و ضرورت پژوهش 5- اهداف 6- متغيرها 7- سؤال ها/ فرضيه ها 8- روش پژوهش 9- جامعه آماری 10- روش نمونه گيري و حجم نمونه 11- روش و ابزار جمع آوري داده ها 12- تجزيه و تحليل داده ها 13- فهرست منابع.

نشاني دبيرخانه : مازندران ـ ساري ـ ميدان امام خميني(ره) ـ بلوار دانشگاه ـ روبروي اداره كل نوسازي و تجهيز مدارس ـ مركز پژوهش و تحقيقات سازمان آموزش و پرورش مازندران   تلفن: 2277074 - 2277073  كد:0151