بسم الله الرحمن الرحيم

اِقْرأ باسمِ رَبِكَ الّذي خَلَقَ

Search  Re  search  Action Research

(پژوهش در عمل) اقدام پژوهشي  تحقيق   جستجو

 

خلاصه اقدام پژوهی ارائه شده در همایش پژوهش انگیزی « اندیشه نو » توسط جناب آقای « داود حامد نژاد » با عنوان :

چگونه توانستم با استفاده از بخش‌هاي مكالمه (Dialogue) و خواندن (Reading)، مهارت صحبت كردن (Speaking) دانش‌آموزان را ارتقا بخشم؟

 

چگونه زمينه‌ي اقدام پژوهي به وجود آمد؟

- به جهت مشكلي كه براي همكارمان به وجود آمد، به پيشنهاد واحد راهنمايي اداره ابلاغ تدريس درس زبان انگليسي مدرسه‌ي راهنمايي دخترانه‌ي الشمس چاري را براي نوبت دوم سال تحصيلي 87-86 به عهده گرفتم.

بعد از معرفي خانم مدير، وارد كلاس شدم. از همان اول جلسه تصميم گرفتم به محض ورود به كلاس از سلام و احوال‌پرسي گرفته تا آخر كلاس يك كلمه فارسي صحبت نكنم. علي‌رغم همهمه و اعتراض زياد بچه‌ها، به كارم ادامه دادم تا اينكه زنگ تفريح زده شد، زنگ زدن همان و سيل اعتراضات به سمت دفتر مدرسه روانه شدن همان!

هفته‌ي دوم، جلسه‌ي دوم:

- بازخواست توسط مدير محترم

- اعلام عدم رضايت دانش‌آموزان از نحوه‌ي آموزش من

- بعد از توجيه، تبيين و تعامل، رضايت نسبي حاصل شد و به اين  نتيجه رسيديم كه:

فراگيري زبان براي تمام كودكان جهان يكسان است:

همه‌ي انسان‌ها اول گوش مي‌دهند        listening                           

همه‌ي انسان‌ها دوم صحبت مي‌كنند       speaking

همه‌ي انسان‌ها سوم مي‌نويسند              writing                             

همه‌ي انسان‌ها چهارم مي‌خوانند            Reading

اقدام‌هاي بعدي:

نشست و مشورت با سرگروه آموزشي جناب استاد علي‌اكبرزاده

- مشورت با استاد محترم اكبرنتاج (بابلسر)

- هماهنگي با مسئولين محترم واحد راهنمايي اداره

- هماهنگي با مدير محترم مدرسه دخترانه الشمس روستاي چاري به اتفاق نماينده محترم انجمن اولياء و مربيان

اتخاذ تصميم :

مقرر گرديد هفته‌اي يك جلسه را منحصراً به درس «قرائت زبان انگليسي» اختصاص داده و جلسه‌اي ديگر را به ديكته، گرامر، لغات و ... بپردازيم.

تعريف و تبيين واژه كليدي:

صحبت كردن (speaking): فرصتي كه به موجب آن دانش‌آموزان در كلاس درس زبان انگليسي براي انتقال مفهوم، معني، احساس و انديشه از طريق گفتار در تعامل هستند.

تعريف عملياتي: دانش‌آموزان در پايان دوره بتوانند بعد از خواندن حتي يك جمله از متن مكالمه (Dialogue) يا خواندن (Reading) حداقل 10 جمله درباره‌ي آن صحبت كنند.

عنوان اقدام پژوهشي:

چگونه توانستم با استفاده از بخش‌هاي مكالمه (Dialogue) و خواندن (Reading)، مهارت صحبت كردن (Speaking) دانش‌آموزان را ارتقا بخشم؟

مراحل اقدام پژوهشي

1- اجراي پيش آزمون (pre- test) در روز پنج‌شنبه 12/11/86 و ثبت و ضبط نمرات دانش‌آموزان

2- آموزش مهارت صحبت كردن (Speaking) به مدت 8 هفته كه از پاسخ‌هاي كوتاه Yes/No شروع شده و به سوالات غير مستقيم (Indirect Question) ختم مي‌شد.

3- اجراي پس آزمون (post test) در روز چهارشنبه 25/2/87

4- بررسي مقايسه‌اي پيش آزمون و پس آزمون از طريق فرمول آماري در سطح آلفاي 5 درصد و درجه آزادي 1        

نتيجه و ارزشيابي

t آماري جدول t-student در دامنه‌ي 23=1-24 برابر است با 714/1 در حاليكه t محاسباتي در سطح 5 درصد و درجه آزادي 1 حاصل از بررسي اختلاف ميانگين پيش آزمون و پس آزمون برابر است با 75/4

بنابراين: با توجه به اينكه t محاسبه شده به مراتب بيشتر از t جدول محاسباتي مي‌باشد با اطمينان 95 درصد مي‌توان گفت كه دوره‌ي آموزش تأثير مثبت در افزايش ارتقا مهارت صحبت كردن بچه‌ها داشته است.

چكيده فعاليت 8 هفته

Reza played football yesterday.

هفته‌ي اول: جواب كوتاه با «بله»     Short answer with Yes

هفته‌ي دوم: جواب كوتاه با «نه»          Short answer with No

هفته‌ي سوم: جواب كوتاه و كامل با «بله»      Short and complete answers with Yes

هفته‌ي چهارم: جواب كوتاه و كامل با «نه»  Short and complete answers with No

هفته‌ي پنجم: سوال استفهامي با «چه كسي» و دادن جواب كوتاه و كامل

  WH. Question with "who" and giving short and complete answers

هفته‌ي ششم: سوال استفهامي با «چه كاري» و دادن جواب كامل به آن

WH. Question with "what" and giving complete answer.

هفته‌ي هفتم: سوال استفهامي با «كِيْ» و دادن جواب كامل به آن

WH. Question with "when" and giving complete answer.

هفته‌ي هشتم: پرسش سوالات غير مستقيم و دادن جواب‌هاي مرتبط

Asking Indirect Questions and giving related answers

و اينك اجراي عملي درس چهارم سال سوم راهنمايي با كمك دانش‌آموزان محترم سال سوم راهنمايي مقيمي 2

Reza played football at school yesterday

تقدير و تشكر فراوان از:

- آقاي حسيني‌نيا رياست محترم اداره‌ي آموزش و پرورش شهرستان بابل به خاطر حمايت‌شان در طرح‌هاي نو

- مسئولين محترم واحد راهنمايي

- آقايان رضائيان و بابانيا مسئولين محترم قبلي و فعلي واحد تحقيقات و پژوهش اداره

- خانم اسلامي مدير محترم مدرسه‌ي راهنمايي دخترانه الشمس روستاي چاري

- دانش‌آموزان بسيار بسيار فهيم سوم راهنمايي سال تحصيلي 88-87 مدرسه الشمس چاري

- خانم صاحبي مدير محترم مدرسه راهنمايي دخترانه مقيمي 2

- دانش‌آموزان بسيار بسيار فهيم سوم راهنمايي سال تحصيلي 88-87 مقيمي 2

- و تمامي عزيزاني كه براي ارتقاي علمي فرزندان ايران اسلامي تلاش مستمر دارند.

سلامت جامعه مرهون آموزش صحيح معلّمان به پدران و مادران فرداي ماست.

خدا يارتان 

همایش پژوهش انگیزی « اندیشه نو »

روز ملی پژوهش

سالن سینمائی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل

آقای داود حامدنژاد

معلم پژوهنده برتر آموزش و پرورش شهرستان بابل در سال 1387   

25 آذر 1387     

www.edumazand.ir

www.pooyesh.babol@yahoo.com