خلاصه اقدام پژوهی با عنوان:چگونه توانستم با استفاده از بخشهاي مكالمه (Dialogue) و خواندن (Reading)،
بسم الله الرحمن الرحيم
اِقْرأ باسمِ رَبِكَ الّذي خَلَقَ
Search Re search Action Research
(پژوهش در عمل) اقدام پژوهشي تحقيق جستجو
خلاصه اقدام پژوهی ارائه شده در همایش پژوهش انگیزی « اندیشه نو » توسط جناب آقای « داود حامد نژاد » با عنوان :
چگونه توانستم با استفاده از بخشهاي مكالمه (Dialogue) و خواندن (Reading)، مهارت صحبت كردن (Speaking) دانشآموزان را ارتقا بخشم؟
چگونه زمينهي اقدام پژوهي به وجود آمد؟
- به جهت مشكلي كه براي همكارمان به وجود آمد، به پيشنهاد واحد راهنمايي اداره ابلاغ تدريس درس زبان انگليسي مدرسهي راهنمايي دخترانهي الشمس چاري را براي نوبت دوم سال تحصيلي 87-86 به عهده گرفتم.
بعد از معرفي خانم مدير، وارد كلاس شدم. از همان اول جلسه تصميم گرفتم به محض ورود به كلاس از سلام و احوالپرسي گرفته تا آخر كلاس يك كلمه فارسي صحبت نكنم. عليرغم همهمه و اعتراض زياد بچهها، به كارم ادامه دادم تا اينكه زنگ تفريح زده شد، زنگ زدن همان و سيل اعتراضات به سمت دفتر مدرسه روانه شدن همان!
هفتهي دوم، جلسهي دوم:
- بازخواست توسط مدير محترم
- اعلام عدم رضايت دانشآموزان از نحوهي آموزش من
- بعد از توجيه، تبيين و تعامل، رضايت نسبي حاصل شد و به اين نتيجه رسيديم كه:
فراگيري زبان براي تمام كودكان جهان يكسان است:
همهي انسانها اول گوش ميدهند listening
همهي انسانها دوم صحبت ميكنند speaking
همهي انسانها سوم مينويسند writing
همهي انسانها چهارم ميخوانند Reading
اقدامهاي بعدي:
نشست و مشورت با سرگروه آموزشي جناب استاد علياكبرزاده
- مشورت با استاد محترم اكبرنتاج (بابلسر)
- هماهنگي با مسئولين محترم واحد راهنمايي اداره
- هماهنگي با مدير محترم مدرسه دخترانه الشمس روستاي چاري به اتفاق نماينده محترم انجمن اولياء و مربيان
اتخاذ تصميم :
مقرر گرديد هفتهاي يك جلسه را منحصراً به درس «قرائت زبان انگليسي» اختصاص داده و جلسهاي ديگر را به ديكته، گرامر، لغات و ... بپردازيم.
تعريف و تبيين واژه كليدي:
صحبت كردن (speaking): فرصتي كه به موجب آن دانشآموزان در كلاس درس زبان انگليسي براي انتقال مفهوم، معني، احساس و انديشه از طريق گفتار در تعامل هستند.
تعريف عملياتي: دانشآموزان در پايان دوره بتوانند بعد از خواندن حتي يك جمله از متن مكالمه (Dialogue) يا خواندن (Reading) حداقل 10 جمله دربارهي آن صحبت كنند.
عنوان اقدام پژوهشي:
چگونه توانستم با استفاده از بخشهاي مكالمه (Dialogue) و خواندن (Reading)، مهارت صحبت كردن (Speaking) دانشآموزان را ارتقا بخشم؟
مراحل اقدام پژوهشي
1- اجراي پيش آزمون (pre- test) در روز پنجشنبه 12/11/86 و ثبت و ضبط نمرات دانشآموزان
2- آموزش مهارت صحبت كردن (Speaking) به مدت 8 هفته كه از پاسخهاي كوتاه Yes/No شروع شده و به سوالات غير مستقيم (Indirect Question) ختم ميشد.
3- اجراي پس آزمون (post test) در روز چهارشنبه 25/2/87
4- بررسي مقايسهاي پيش آزمون و پس آزمون از طريق فرمول آماري در سطح آلفاي 5 درصد و درجه آزادي 1
نتيجه و ارزشيابي
t آماري جدول t-student در دامنهي 23=1-24 برابر است با 714/1 در حاليكه t محاسباتي در سطح 5 درصد و درجه آزادي 1 حاصل از بررسي اختلاف ميانگين پيش آزمون و پس آزمون برابر است با 75/4
بنابراين: با توجه به اينكه t محاسبه شده به مراتب بيشتر از t جدول محاسباتي ميباشد با اطمينان 95 درصد ميتوان گفت كه دورهي آموزش تأثير مثبت در افزايش ارتقا مهارت صحبت كردن بچهها داشته است.
چكيده فعاليت 8 هفته
Reza played football yesterday.
هفتهي اول: جواب كوتاه با «بله» Short answer with Yes
هفتهي دوم: جواب كوتاه با «نه» Short answer with No
هفتهي سوم: جواب كوتاه و كامل با «بله» Short and complete answers with Yes
هفتهي چهارم: جواب كوتاه و كامل با «نه» Short and complete answers with No
هفتهي پنجم: سوال استفهامي با «چه كسي» و دادن جواب كوتاه و كامل
WH. Question with "who" and giving short and complete answers
هفتهي ششم: سوال استفهامي با «چه كاري» و دادن جواب كامل به آن
WH. Question with "what" and giving complete answer.
هفتهي هفتم: سوال استفهامي با «كِيْ» و دادن جواب كامل به آن
WH. Question with "when" and giving complete answer.
هفتهي هشتم: پرسش سوالات غير مستقيم و دادن جوابهاي مرتبط
Asking Indirect Questions and giving related answers
و اينك اجراي عملي درس چهارم سال سوم راهنمايي با كمك دانشآموزان محترم سال سوم راهنمايي مقيمي 2
Reza played football at school yesterday
تقدير و تشكر فراوان از:
- آقاي حسينينيا رياست محترم ادارهي آموزش و پرورش شهرستان بابل به خاطر حمايتشان در طرحهاي نو
- مسئولين محترم واحد راهنمايي
- آقايان رضائيان و بابانيا مسئولين محترم قبلي و فعلي واحد تحقيقات و پژوهش اداره
- خانم اسلامي مدير محترم مدرسهي راهنمايي دخترانه الشمس روستاي چاري
- دانشآموزان بسيار بسيار فهيم سوم راهنمايي سال تحصيلي 88-87 مدرسه الشمس چاري
- خانم صاحبي مدير محترم مدرسه راهنمايي دخترانه مقيمي 2
- دانشآموزان بسيار بسيار فهيم سوم راهنمايي سال تحصيلي 88-87 مقيمي 2
- و تمامي عزيزاني كه براي ارتقاي علمي فرزندان ايران اسلامي تلاش مستمر دارند.
سلامت جامعه مرهون آموزش صحيح معلّمان به پدران و مادران فرداي ماست.
خدا يارتان
همایش پژوهش انگیزی « اندیشه نو »
روز ملی پژوهش
سالن سینمائی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل
آقای داود حامدنژاد
معلم پژوهنده برتر آموزش و پرورش شهرستان بابل در سال 1387
25 آذر 1387
www.pooyesh.babol@yahoo.com