دلایل كاربرد مواد و وسایل كمك آموزشی :

   انتخاب وكاربرد صحیح وسایل كمك آموزشی می تواند نقش مهمی درفعالیتهای یادگیری داشته باشد. اما گاهی این سوال پیش می آید كه چرا باید از وسایل كمك آموزشی استفاده كرد ؟

 پاسخ :

· معضلات و مشكلات آموزشی

· نقش حواس در یاد گیری

· نقش مواد و وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری

نقش حواس در یاد گیری 

   علت دیگر استفاده ازوسایل كمك آموزشی نقشی است كه حواس مختلف در یادگیری دارا هستند . حواس مختلف نقش واحدی در یادگیری دارا نیستند .

    n 75% یادگیری از طریق كاربرد حس بینائی صورت می گیرد .

    n 13%    یادگیری از طریق كاربردحس شنوائی صورت می گیرد .

    n 6%   یادگیری از طریق كاربرد حس لامسه صورت می گیرد .

    n 3%    یادگیری از طریق كاربرد حس بویائی صورت می گیرد .

    n 3%    یادگیری از طریق كاربرد حس چشائی صورت می گیرد .    

   قسمت اعظم یادگیری در انسان از طریق حس بینائی است . 

    12% مجموع حواس بویائی – چشائی –لامسه است ، با این حال هنوز معلمان بركاربری 13% حس شنوائی تاكید میكنند . تحقیقات نشان می دهد تقریبا 60% از وقت فراگیران در مدارس ابتدائی و 90% در مدارس متوسطه و دانشگاهها صرف گوش دادن می شود .

اصول انتخاب رسانه های آموزشی :

   براون ، لوایزر و هاركلرود در سال 1995 به طور خلاصه چند اصل عمومی را برای راهنمائی در انتخاب و استفا ده از رسانه های  معرفی كرده اند:

هیچ رسانه ، رویه یا تجربه خا صی نمی تواند به تنهائی برای یادگیری بهترین باشد.

در موقع انتخاب رسانه با یستی اطمینان یافت كه  رسانه منتخب، با اهداف رفتاری آموزشی هماهنگی دارد .

به خاطر داشته باشید كه استفاده موثر از یك رسانه در امر آموزش یك موضوع خاص، مستلزم شناخت كافی آن رسانه و دا شتن مهارت لازم برای آن كارمی باشد . 

موقع انتخاب رسانه های آموزشی، رسانه ا نتخابی با روش تدریس مورد استفاده نیز باید متناسب باشد.

تمایلات و علاقمند یهای شخصی نباید در انتخاب رسانه آموزشی اثرگذارد .

«باید آگاه با شیم كه یك رسانه عالی برای یك هدف رفتاری تدریس ، نمی تواند برای اهداف دیگر نیز عالی باشد . و یك رسانه عالی ممكن است در محیط آموزشی ضعیف خوب نتیجه ندهد .»

   اطمینان داشته باشید كه تجارب، تمایلات ، توانمندی و شیوه یادگیری فراگیران ممكن است روی نتایج به كارگیری رسانه تاثیر داشته باشد .ازآنجا كه رسانه ها بود نشان یعنی ا نتقال محتوای آموزشی از فرستنده به گیرنده  با هم تفاوتی ندارند ، باید ساده ترین و ارزانترین آنها رابرای هر آموزش انتخاب كرد . گاهی خصوصیات فراگیران ، نوع خاصی از رسانه را طلب می كند. و بهمین دلیل میبایست درانتخاب رسانه به گرایش فراگیران به رسانه مورد نظرشان و برداشت آنها از نظر میزان یادگیری از طریق آن رسانه توجه داشت. در انتخاب رسانه باید به نكات ضعف و قوت رسانه نیز توجه داشت .

اصول انتخاب رسانه

انتخاب ساده ترین ، ارزانترین رسانه برای هر آموزش یك اصل كلی است  .

رسانه با توجه به خصوصیات ویژه گروه هدف و براساس حیطه های رفتاری – دانشی و نگرشی انتخاب گردند.

رسانه با توجه به ویژگی های خاص فراگیران انتخاب گردد. ( مانند: استفاده از تصاویر برای بیسوادان) 

به گرایش گروه هدف به رسانه مورد نظر توجه شود.

گاهی مسائل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی وغیره نوع رسانه را نیزتعیین می كنند. رادیو رسانه ای است مناسب برای پوشش دادن آموزش به گروه هد ف وسیع می باشد كه امكانات مالی برای تا مین آموزش از طریق مربی وجود ندارد . راد یو رسانه ای مناسب برای پوشش دادن آموزش به گروه هدف وسیع می باشد كه امكانات مالی برای تا مین آموزش از طریق مربی وجود ندارد .

«یك تكنولوژیست آموزشی باید : با توجه به حقایق ، نیازها ، اهداف ارا ئه شده بهترین- با صرفه ترین و كارآمدترین رسانه را انتخاب و پیشنهاد كند.»

جذابیت ، زیبائی ، تازگی و حتی شایع شدن یك رسانه در سایر كشورها ، نباید توجیهی برای استفاده از آن در كشور باشد جذابیت رسانه های جدید برای فراگیرانی كه اولین بار با آن روبرو می شوند امر دائمی و پایدار نیست و این جذابیت به مرور زمان ( حدود 8 هفته ) از بین می رود .پس :« روی جدید و نو بودن رسانه نباید بیش از ا ندازه تمركز شود .»

رسانه و كانال ارتباطی

   در طول طراحی پیام ، تعیین كانالهای ارتباطی و رسانه ها كه بیشترین اثر بخشی را در گروه هدف دارند ، ضروری است .  

كانال های ارتباطی

   همان روش هائی هستند كه برای رسیدن به گروه هدف استفاده می شوند مثل : روشهای ارتباط بین فردی  ( مشاوره ) – رسانه ها   

رسانه های ارتباطی     

   مواد آموزشی هستند كه برای رسیدن به گروه هدف استفاده می شوند .مثل ( پمفلت ، بروشور و...) گاهی اوقات : رسانه و كانال یكی هستند مثل رادیوی محلی .

راه های دستیابی به گروه هدف شامل

1- از طریق روشهای ارتباط بین فردی كه شامل: مشاوره فردی و مشاوره گروهی می باشد.اختصاص خط تلفن و آموزش زوجین نیزاز این نوعند .

2- رسانه های كوچك : مانند : فیلیپ چارت ، بروشور ،اسلاید، پوستر، نوار ویدیوئی ونوار كاست

3- رسانه های جمعی: رادیو، تلویزیون، فیلم ،مجله، روزنامه، تئاتر، موسیقی، رسانه سنتی .

4- مهارت آموزی                   

 5- حوادث خاص ( بازیهای المپیك- روزجهانی ایدز - تعطیلات )

« موثرترین راه دستیابی به گروه هدف استفاده تلفیقی از چندین رسانه است زیرا هریك اثر یكدیگر را تقویت می كنند .»

خلاصه

طوفان افكار داشته باشید برای:- بهترین راه انتقال پیام - انتخاب یكی از راههای دستیابی به گروه هدف بارش افكار داشته باشید . برای پیدا كردن یك هنرمند ( هنرپیشه ) گرافیست –نویسنده – عكاس و تولید كننده  جستجو كنید تا ایده های موجود را به موقعیت های واقعی تبدیل كند - از اعضای گروه در باره رنگ ، اندازه و احساسات هیجا نی و عاطفی آنها سئوال كنید. از جدا ول راهنما برای انتخاب موا د آموزشی مناسب انتخاب و توالی  محتوای آ موزشی استفاده كنید .

محتوای آموزشی

    دانش، نگرش، مهارت ، نسبت به موضوعاتی است كه بصورت جزئی و مشخص ا زعناوین آموزشی بدست آ مده و سبب رسیدن به اهداف آ موزشی می شوند.  برای تهیه محتوای آموزشی از منابع مختلف می توان استفاده نمود مانند: تجارب شخصی فردوسایرین، ازموا د آ موزشی نوشته شده در ارتباط با موضوع ( كتب – مجلات – گزارشات و ....) .

دو معیار برای انتخاب محتوای آموزشی

1- از معیارهای مستنداستفاده كنیم ، مانند كتب درسی – مقالات – مدارك جد ید و گزارشات ) كه می بایست از صحت آنها مطمئن بود ،معتبر با شند ومنابع متعددرا نیز مرور كنید. 

2- معیارهای شغلی : محتوای آ موزشی كاركنان مستقیما درارتباط با اجرای وظایف حرفه ای آنان باشد .

كیفیت محتوای آموزشی برای ارتقای فعالیتهای شغلی بسیار مهم است زیرا بدون دا نش مورد نیاز و مهارت شغلی وظایف خود را بخوبی انجام نخواهند دا د .

اهمیت معیار شغلی

   در انتخاب محتوای آموزشی برای كارشناسان توجه خاص نمود زیرا آ موزش دهندگان ، برنامه آموزشی خود را از این نقطه ( محتوای آ موزشی ) آغاز میكنند ، بنابراین دقت درانتخاب هدف آموزشی موجب دقیق ترشدن محتوا می شود و با این كار مسئولیت آموزش دهندگان سا ده تر وا زحد س وگمان جلوگیری خواهد شد .

مفهوم توالی و یا سازماندهی محتوای آموزشی چیست ؟

   تعیین توالی برای آ ن است كه بتوان روند یادگیری را به گونه ای هدایت نمود كه بیشترین یادگیری در كوتاهترین زمان امكان یابد .

   یادگیری : فرآیندی است كه در نهایت باید منجر به تغییر رفتار شود و این تغییر بتدریج ایجاد خواهد شد .

    n ابتدا گروه هدف را مشخص كنید .

    n سپس بر اساس نوع شغل آنان و مطالبی كه باید یاد بگیرند . محتوی، انتخاب و توالی را بشكل زیر در سه عنوان رعایت نمائید :

  n باید بداند (MUST)

  n مفید (خوب ) است بدا ند (shold usefull )

   عالی یا خیلی خوب است بداندn (could nice)

MUST

مهارت ، دانش و یا نگرشی است كه آموزش گیرنده برای انجام وظایف اصلی خود به آ نها نیاز دا رد و معمولا به صورت چه ؟ ( WHAT ) و چگونه ؟ (HOW ) عنوان می شود.

Should- useful

مهارت دانش و یا نگرشی است كه مرتبط با زمینه  كلی شغل می باشد. به عنوان یك دستورالعمل ضروری نیست ولی مفید( خوب )  است كه فراگیر بداند .

Could – nice

مهارت دانش و نگرشی است كه مرتبط با زمینه كلی شغل است . اما دا نستن یاانجام آن مستقیما برای انجام این كارضروری نیست . اما جالب است یا خیلی خوب است كه فراگیر بداند. ممكن است آ نچه برای شغلی must  باشد برای حرفه ای دیگر could  با شد .

راهنمای تهیه محتوای رسانه

   باید بصورت مختصر و سریع ا ولویت بندی محتوای آموزشی را انجام داد . راهكار اساسی : انجام بحث گروهی با اعضای گروه هدف گروه هدف چه محتوا ؟ و چه مواد آموزشی را دریافت خواهد كرد ؟ تصمیم بگیرید مواد آموزشی موجود را دوباره استفاده می كنید یا مواد آموزشی اضافی نیاز دارید؟

سئوالات راهنمائی كه می توان از گروه هدف پرسید :

n نظرتان در باره محتوای رسانه و هدف آن ( قصد انتقا ل مطلب ) چیست ؟

  n آیا پیامها نظر شما را جلب نموده است ؟

  n آیا آنچه در باره موضوع می خواستید بدانید به شما گفته شده است ؟

  nآیا فكر می كنید كسانی را كه می شناسید نیز مطالب را مناسب دانسته اند ؟

  nاگر بنظر شما محتوا مناسب نیست چگونه باشد بهتر است؟ و آیا مطالب شما را خسته و د لزده كرده است ؟

بعد از جمع بندی پا سخ ها

   تصمیم بگیرید آیا مواد آموزشی و محتوای قبلی و موجود را تغییر دهید یا نه ؟ پس این سئوالا ت را از خود بپرسید : مواد آموزشی چگونه مورد استفاده قرار می گیرد ؟واكنش گروه هد ف نسبت به آ نها چیست؟

 آیا مجوز تغییر دادن یا استفا ده از این مواد آموزشی را دارید ؟   چگونه می توانید محتوای جد ید را جا یگزین محتوای موجود كنید ؟

رهنمودهائی برای طراحی محتوای رسانه

 n مشخص كنید كه اگر تغییر رفتار دهند چه فوایدی عا یدشان می شود ؟

    n اطلاعات مناسب در حمایت سودمندی رفتار مناسب را ارائه دهد .

مثال : بیماریهای مقاربتی در زنان می تواند باعث نازائی نیز شود .

    n یك پیام روشن و سا ده را تولید كند .

* نكات اصلی را برجسته كند  .

با ارا ئه اطلاعات مناسب یك احساس خوب و لذ ت بخش و رضایت را ایجاد كند .
  منابع قابل اعتماد و معتبر برای دریافت اطلاعات را شناسائی كنید . مثال : پیام را از زبان یكی از شخصیتها و یا یك منبع قابل قبول گروه هدف بیان كنید .

پیام اثر بخش به گروه هدف كمك می كند تا :

 n نسبت به تغییر رفتار در خود احساس تعهد ایجاد نماید .

 n مهارت مورد نیاز برای بكار گیری تغییر رفتار را كسب كند .

انتخاب تكنیكها ، روشها و وسایل كمك آموزشی

   با انتخاب و تعیین هدف آموزشی میn توان تكنیك و روش آ موزشی را انتخاب نمود .

1- وقتی هدف آموزشی انتقا ل معلومات است . استفاده از راههای زیر موثر است :

بحث گروهی  -   سخنرانی - تمرین گروهی و انفرا دی - مجمع – پانل – فیلم – نوار وید یوئی  و غیره     

2- وقتی هدف آموزشی حل مشكل است ،استفاده از روشهای زیر توصیه می گردد :
مطالعات موردی – بحث گروهی – فرافكنی افكار – تمرین

3- وقتی هدف آ موزشی ارتقاء مهارت كاركنان است ، روشهای زیر توصیه می گرد د :
نمایش عملی مهارتها -  مشاهده ( آ موزش از طریق نگاه كردن ) ایفای نقش – دستورالعملهای برنامه ریزی شده
.

تهیه و تنظیم : "مریم جمشیدی" 19/5/89

www.mazand.medu.ir/2022www.edumazand.ir  & www.pagohesh.blogfa.com