pooyesh.babol

نشریه علمی پژوهشی اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل

بررسی رابطه ی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان

نتایج

فرضیه 1: بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد .

شاخص آماری

متغیرها

n

df

سطح

اطمینان

هوش هیجانی

پیشرفت تحصیلی

60

265/.

58

250/.

95 /.

تفسیر : چون ضریب همبستگی محاسبه شده (r=./265.) با درجه آزادی (df=58) و درجه اطمینان 95/. از ضریب همبستگی جدول بحرانی (.250) بزرگ تر است فرضیه صفر رد  و فرضیه تحقیق تایید می شود . بنابراین نتیجه می گیریم بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دختران رابطه معنی داری وجود دارد .

فرضیه 2: بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دختران متاهل رابطه وجود دارد .

جدول ضریب همبستگی پیرسون

شاخص آماری

متغیرها

n

df

سطح

اطمینان

هوش هیجانی

پیشرفت تحصیلی

60

261/.

58

250/.

95/.

تفسیر : چون ضریب همبستگی محاسبه شده (r=./261.) با درجه آزادی (df=58) و درجه اطمینان 95/. از ضریب همبستگی جدول بحرانی (.250) بزرگ تر است فرضیه صفر رد  و فرضیه تحقیق تایید می شود . بنابراین نتیجه می گیریم بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دختران متاهل رابطه معنی داری وجود دارد .

فرضیه 3: بین مسئولیت پذیری اجتماعی  و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متاهل رابطه وجود دارد .

جدول ضریب همبستگی پیرسون

متغیرها /شاخص آماری

n

df

سطح

اطمینان

مسئولیت

پذیری

پیشرفت

تحصیلی

60

.271/.

58

250/.

95/.

تفسیر : چون ضریب همبستگی محاسبه شده (r=-./271) با درجه آزادی (df=58) و درجه اطمینان 95/. از ضریب همبستگی جدول بحرانی (.250 بزرگ تر است فرضیه صفر رد و فضیه تحقیق تایید  می شود . بنابراین نتیجه می گیریم بین مقیاس مسئولیت پذیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر متاهل رابطه معنی داری وجوددارد .

فرضیه 4: بین تحمل فشار روانی و نمره درس ریاضی رابطه وجود دارد .

جدول ضریب همبستگی پیرسون

متغیرها /

شاخص آماری

n

df

سطح

اطمینان

تحمل

فشارروانی

پیشرفت

تحصیلی

60

241/.

58

250/.

95/.

تفسیر: چون ضریب همبستگی محاسبه شده (r=-./241) ) با درجه آزادی (df=58) و درجه اطمینان 95/. از ضریب همبستگی جدول بحرانی (.250 کوچک تر است فرضیه صفر تایید و فضیه تحقیق رد می شود. بنابراین نتیجه می گیریم بین مقیاس تحمل فشار روانی و نمره درس ریاضی رابطه معنی داری وجود ندارد .

فرضیه 5:بین خود آگاهی هیجانی دختران متاهل و مجرد تفاوت وجود دارد .

متغیرها /

شاخص آماری

n

m

sd

df

سطح

اطمینان

خودآگاهی

هیجانی

 

30

333/.-

4.395

043/.-

28

2.045

95/.

تفسیر : چون t محاسبه شده (t=-./043) در سطح  اطمینان 95 درصد و با درجه آزادی df=28  از مقدار جدول بحرانی (2.045)  کوچک تر است ، بنابراین فرضیه صفر تایید و فرضیه تحقیق رد می شود . و نتیجه می گیریم که بین میانگین دو گروه از دانش آموزان کلاس از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد .

فرضیه 6: بین هوش هیجانی دختران متاهل و مجرد تفاوت وجود دارد .

متغیرها /

شاخص آماری

n

m

sd

df

سطح

اطمینان

هوش

هیجانی

30

60/.-

34.63

095/.

29

2.045

95/.

تفسیر : چون t محاسبه شده (t=.095) در سطح  اطمینان 95 درصد و با درجه آزادی df=28  از مقدار جدول بحرانی (2.045)  کوچک تر است ، بنابراین فرضیه صفر تایید و فرضیه تحقیق رد می شود . و نتیجه می گیریم که بین میانگین دو گروه از دانش آموزان کلاس از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود ندارد .

بحث

فرضیه 1

از لحاظ رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی نتایج پژوهش نشان می دهد که بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر همبستگی مثبت وجود دارد . یعنی با افزایش هوش هیجانی ، موفقیت تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش می یابد . این نتایج همسو با  تحقیقات دیگری است که معنی دار بودن رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی را نشان می دهد  ( طهماسبی ،1388 و پیش قدم ،1387 و ثمری ،1387 و بشارت ، 1385و دهشیری ، 1385 و حسینعلیان ، 1384و آیدز،2001) .

فرضیه 2

نتایج نشان می دهد همچنین بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دختران دانش آموز متاهل نیز رابط معنی داری وجود دارد .و هرچه هوش هیجانی افزایش می یابد پیشرفت تحصیلی نیزافزایش می کند .

فرضیه  3

یافته ها  نشان می دهد که بین مقیاس مسئولیت پذیری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دختران متاهل رابطه معنی داری وجود دارد . این یافته با نتیجه بدست آمده توسط ثمری همسو می باشد .

فرضیه 4

یافته ها نشان می دهد که بین تحمل فشار روانی و نمره درس ریاضی رابطه معنی داری مشاهده نمی شود . البته دراین زمینه تحقیقاتی صورت نگرفته است . پیشنهاد می شود تحقیقاتی در باره  رابطه بین مولفه های مختلف هوش هیجانی با ا با دروس مختلف صورت گیرد .

فرضیه 5

یافته های پژوهشی نشان می دهد تفاوت معنی دار ی در  خودآگاهی هیجانی  دختران متاهل و مجرد وجود ندارد .

فرضیه 6

همچنین پژوهش از عدم تفاوت معنی دار بین نمره کلی هوش هیجانی دختران دانش آموز متاهل و مجرد خبر می دهد  تا آن جایی که محقق بررسی کرده است درخصوص این فرضیه تحقیقاتی صورت نگرفته است پیشنهاد می شود پژوهش های جدیدی  صورت گیرد .

منابع

گلمن،  دانیل.(1380) . هوش هیجانی . (نسرین پارسا ، مترجم ). تهران:  انتشارات رشد . ( تاریخ انتشاراثر به زبان اصلی ، 1995).

ثمری ، علی اکبر و طهماسبی ، فهیمه.(1386)  . بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان .فصلنامه اصول بهداشت روانی . پاییز و زمستان 1386، شماره 35،36 .

بشارت ، محمد علی .(1385). بررسی رابطه یهوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان . مجله اندیشه های نوین تربیتی 1385 . دوره 2: شماره ی 3و 4.صص.

اسلاوین ،رابرت ایی .(1387). روانشناسی تربیتی .( یحیی سید محمدی، مترجم ).تهران:انتشارات نشر روان .(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ،2006).

کیاروچی ،جوزف و پ.فورگاس ،جوزف و د.مییر،جان .(1385).هوش هیجانی در زندگی روزمره .(جعفرنجفی زند ،مترجم ).تهران: انتشارات سخن .(تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی ، 1947).

مارشال ،ریو .(1388).انگیزش و هیجان .(یحیی سید محمدی ، مترجم ) .تهران: نشرویران .( تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی،2005).

دهشیری ، غلامرضا .(1385) . برسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی . وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

حسینعلیان ، محسن .(1384 ) . بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی . وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

لواسانی ، غلامعلی .(1386) . بررسی رابطه ، انگیزه پیشرفت تحصیلی و متغیرهای بافتی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان . وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

طهماسبی ، فاطمه .(1388) . بررسی رابطه بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد . وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

حدادی ، کوثر .(1386) . بررسی رابطه بین هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران . وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

کاظمی ؛ یحیی .(1388) بررسی تاثیر مهارت های مدیریت هیجان بر هوش هیجانی دانش آموزان مقطع راهنمایی وبلاگ جهاد دانشگاهی ( http//www.sid.ir).

بابایی ، صفرحاجی .(1389) .بررسی نقش هوش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه بندپی غربی بابل .پایان نامه کارشناسی .دانشگاه پیام نور بابل.

Henry.reiff and Nanette.hatzes and Michael bramel:The Relation of LD and Gender with Emotional Intelligence in College Students. Journal of Learning Disabilities, Vol. 34, No. 1, 66-78 (2001).

25/3/89       www.edumazand.ir     &   www.pagohesh.blogfa.com

Abstract

The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among girlls students.

Ramazan Hasanzadeh (ph.d)

Associate professor of psychology of Islamic Azad Sari –Branch

rhassanzadeh@yahoo.com

Mehdi yahyazadeh (m.a)

Post Graduate of psychology of Islamic Azad Sari –Branch

javad_2021@yahoo.com


In this study the relationship between emotional intelligence with academic achievement in female students has been investigated. 60 students participated in this study Darndkh through random cluster sampling were selected. The Bar-on Questionnaire of emotional intelligence was used for gathering information. research tool - and it has asked the subjects to respond to the questionnaire. Academic achievement based on the average first time the 89/88 academic year has been estimated. However, this study emotional intelligence and academic achievement as well as married and unmarried is examined. Analysis of data from the study Pearson correlation coefficients and independent t test was used. Results showed that the overall score between Emotional Intelligence and accountability component, and significant relationship with academic achievement in the 95 percent level of confidence there. Also the results show that between emotional intelligence and emotional self-awareness component girls married and single students no significant difference.

 
Key words: emotional intelligence; academic achievement; students.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و پنجم خرداد 1389ساعت 12:44  توسط امیدبابانیا  |